Animatie stradala
O metoda dinamica care se poate desfasura oriunde, in spatii mai putin conventionale unde publicul nu este obisnuit sa vada spectacole: pe asfalt, pe nisip sau pe iarba, intr-o parcare, in mijlocul orasului, la metrou. Animatia stradala include forme diferite de exprimare artistica cum r fi teatru, muzica, circ, clovnerie, dans, carnaval, pirotehnica si multe altele.
Teatrul celor opresati
In termeni teatrali, metoda implica un SPECTOR ce primeste locul ACTORULUI si care invadeaza PERSONAJUL si SCENA. Acesta va ocupa spatiul si va oferi solutii.Facand aceasta, SPECT-ACTORUL va realiza constient un act responsabil; scena fiind o reprezentatie a realitatii si fictiunii.Insa SPECT-ACTORUL nu este de natura fictiva. Exista si pe scena si in afara ei intr-o realitate duala.
Luand stapanire asupra scenei in fictiunea teatrului- acesta joaca un rol- nu doar in fictiune dar si in realitatea sociala. Transformand fictiunea, acesta se transforma chiar in si pe sine. Aceasta act reprezinta o patrundere simbolizand toate actiunile cu caracter invadator pe care trebuie sa le realizam pentru a ne elibera de ceea ce ne oprima. In cazul in care nu realizam aceasta trecere( nu neaparat violenta), si daca nu se merg mai departe de normele culturael, starea de opresiune , limitele impuse,- nu ne vom putea elibera niciodata.
A ne elibera inseamna a te transforma.Si a te transforma inseamna a te elibera.A te elibera inseamna a exista.
Biblioteca vie (aka Living library)
Toti avem abilitatile si libertatea de a schimba (sau a ne schimba) in bine, implicandu-ne voluntar in dezvoltarea si educatia noastra si a celor din jur. Astfel, la prin intermediul bibliotecii vii oamenii devin carti ce ilustreaza aspecte din diferite grupuri sociale (politisti, jurnalisti, copii saraci, asistent social, timizi, tigani, corporatisti, persoane cu dizabilitati etc). O asemenea actiune isi propune sa atraga atentia asupra unor probleme de interes european – discriminarea si intoleranta.
Photovoice
Uneori îţi este greu să povesteşti, să vorbeşti despre ce (sau cine) îţi place sau să explici ce te supără. Când cuvintele nu îţi sunt la îndemână, poţi arăta ce crezi tu prin imagini. PhotoVoice-ul este o cale de a povesti prin fotografie. „Photo” înseamnă în engleză „fotografie”, iar „voice” înseamnă voce. Prin PhotoVoice vorbeşti cu ajutorul fotografiilor pe care le faci chiar tu. Şi pentru a fi sigur că fiecare fotografie este înţeleasă aşa cum vrei tu, lângă fotografie vei putea scrie câteva cuvinte care să povestească ce ai văzut tu când ai făcut poza.
Poţi să participi la un PhotoVoice atunci când vrei să transmiţi celorlalţi un mesaj. Vrei să le spui ce îţi place în satul tău sau ce vrei să te faci când vei fi mare sau orice altceva crezi că este important.
Un PhotoVoice poate dura câteva luni. În acest timp, un grup de oameni (de pildă de copii) fac fotografii, se întâlnesc în fiecare săptămână şi şi le arată unora altora povestind despre ce vor să arate cu ele şi învaţă mai multe despre cum să facă fotografii bune. După ce au adunat multe fotografii, participanţii la întâlniri le aleg pe cele care cred că „vorbesc” cel mai bine despre ce vor ei să spună. Lângă fotografii adaugă povestea care o însoţeşte. Şi apoi transformă fotografiile într-o expoziţie care să fie văzută de cât mai multă lume.
Dacă vrei să participi, ţine minte: tu faci fotografiile şi tu spui ce vrei prin ele!
Teatru labirint
O calatorie inapoi spre tine insuti. Un drum catre „inima” labirintului, unde iti afli in oglinda propriul chip. Un joc ce se transforma din cautare in poveste si din nou in cautare a propriului sine… Un spectacol de teatru mai putin spectacol si mai mult joc, o lume de poveste construita mai putin din cuvinte si mai mult din imagini, parte reale, parte inchipuite, parte aromate. Un experiment prin care fiinta, pierduta intr-un labirint, sa-si creeze propriile labirinturi mentale, care sa o ajute sa afle drumul.
Walt Disney Strategy
Procesul creativ prelucreaza informatii cat mai elaborate pentru a opta, in definitiv, pentru solutiile cele mai eficiente. In acest sens, metoda propusa vine in ajutorarea creativitatii prin ghidarea sub tehnici si resurse ale programarii neurolingvistice.
Strategia Disney a fost observata, modelata si dezvoltata in aria programarii neurolingvistice de catre Robert Dilts. Aceasta strategie permite gasirea de solutii optime pe plan creative, care sa ofere congruenta interna oricarui individ.
A lucra sub aceasta strategie pentru a obtine rezultate eficiente implica distingerea clara si coordonarea celor trei sub-procese, abordari sau pozitii perceptuale ale individului: Visator, Realist si Critic.
Etapele acestei strategii sunt asemanatoare unui “download” in baze diferite de date. Se pleaca de la o pozitie de start, Meta si se trece prin diverse fisiere care pastreaza si gestioneaza informatia.
Calatoria aceasta strategica presupune “ancore” de locatie, “furtuni” intre partile componente ale strategiei, reintorceri in porturi si linistea congruenta de final plina de initiativa.
Open Space Technology
OST, sau in traducere libera Open Space Technology (metoda de open space) a fost ”creata” in anii 80 de catre consultantul organizational Harrison Owen, cel care a descoperit ca persoanele care veneau la conferintele organizate de el erau mai interesate de pauzele de cafea decat de prezentarile formale din cadrul plenarelor. Avand acest aspect in vedere plus experienta sa de viata intr-un sat african, Owen a creat o modalitate total noua de a tine o conferinta.
Conferinta open space nu are lectori de dinainte stabiliti sau program predefinit de ateliere de lucru si nici discutii pannel. In schimb participantii care se regasesc intr-un cerc mare descopera in prima ora de discutii in ce fel isi vor crea singuri conferinta. Inainte sa isi dea seama ei insisi devin unii altora profesori si leaderi.
Metoda de open space, asa cum si Owen spunea, este in sine mai organizata decat orice comitet de organizare. Este in acelasi timp haotica, productiva si distractiva. Nimeni nu controleaza nimic. Principiul de baza al metodei este acela ca oricine vine intr-o conferinta open space trebuie sa fie pasionat de subiectul propus si este dispus sa produca lucruri din aceasta pasiune.
Teatrul educational
Aceasta metoda face parte din categoria metodelor de simulare. Ca tip specific de simulare, învăţarea prin dramatizare se bazează pe utilizarea mijloacelor şi procedeelor artei dramatice. Teatrul educaţional presupune dramatizarea unor evenimente actuale, realiste şi reprezentative care se derulează atât în şcoală, cât şi în afara acesteia si se îmbină cu alte metode active şi formative: jocul de rol, tehnicile creative (brainstorming, brainwriting, sinectica, scamper etc.), tehnici de comunicare
Printre obiectivele de invatare ale acestei metode se numara stimularea creativităţii tinerilor pentru elaborarea unui scenariu original, care să redea faţetele şcolii actuale, dezvoltarea spiritului de echipă şi de colaborare pentru distribuirea eficientă a rolurilor, formarea abilităţilor de interpretare corectă a rolurilor din piesă.
Metoda are impact direct asupra participanţilor, ca urmare a implicării responsabile şi active în derularea scenariului, a creşterii motivaţiei şi a dorinţei de a lucra în echipă, cât şi un impact indirect, observabil prin efectele determinate la nivelul comunităţii apropiate, prin stimularea prietenilor de a participa la activităţile nonformale, prin susţinerea de către colegii, prin dezbaterea temei interpretate în piesă, prin evaluarea scenariului şi a modului de interpretare a rolurilor.
Mi se pare interesant ce vad …cred ca ar fi interesant sa ne raprotam si la intelegerea diversitatii prin educatia nonformala…la intelegerea interculturalitatii
[…] Va recomandam de asemenea si pagina editiilor trecute, unde sunt descrise o serie de metode de educatie non-formala: https://rononformal.wordpress.com/metode/ . […]